
Låt oss säga att en plats
är en plätt eller ett område
på jorden, men varje plätt på jorden är inte en
plats. Vad är det som
kvalificerar punkter eller områden på jorden som
platser? Hur blir en plats
synlig i omgivningen? Hur ska vi förstå förhållandet
mellan den enskilda
platsen och världen i stort? Vilka texter kan kasta
ljus på dessa frågor?
Låt mig börja med ”Steder”
[Platser], en liten artikel av Jakob
Meløe, som var professor i filosofi vid
Universitetet i Tromsø i över 20
år. Hans tänkande är präglat av den nordliga världen. Det
är särskilt
kustfiskarens platser och hans omvärld som Meløe beskriver
och reflekterar över
i sina texter. Det är kustfiskaren som, tillsammans med
rendriftssamen, får stå
som modell för människans förhållande till världen, ja,
som får sätta sin
prägel på själva det begrepp om världen som Meløes
filosofi bygger på.
För Meløe är det de praktiska verksamheter vi medverkar i och de redskap som hör till verksamheterna, som ger omvärlden form och som låter platser bli synliga i den. Kustfisket är kustbefolkningens levnadsgrund, båten är väsentlig för kustfisket, och en väsentlig plats för kustfisket är en god plats att lägga till vid med båten:
Det är bergets
form, till exempel den låga avsatsen ner mot kustlinjen,
det är det sätt på
vilket detta bergsstycke avskärmas från sjögången av ett skär, det är strömförhållandena
invid berget osv. som gör
det till en god plats att lägga till vid. Och denna form
på berget, detta läge
bakom skäret, dessa strömförhållanden, allt detta har
funnits där långt innan
vi börjades färdas i roddbåt på havet. [...] Men det var
först efter att vi
hade börjat färdas i roddbåt på havet som just detta
stycke berg, just detta
skär, strömförhållandena i just det stycke vatten som
ligger mellan dem osv.
löpte samman till en plats, under begreppet: en plats där
det är gott att lägga
till med en roddbåt. Utan båten är det antagligen
ingenting som låter just
detta stycke av kustterrängen framträda med en bestämd
karaktär. Det framträder
med båten, som ett av de drag som ger kustterrängen dess
form. (Meløe, s. 8.)
[L]okalsamhällets
olika
världar, var och en med sina platser och verksamheter,
vare sig de har
byggts upp kring båten, fähuset, bruket, slipen eller
något annat
är så inflätade i varandra att du inte
kan ta ut en bit och betrakta den lösryckt från de andra
utan att bitens karaktär
förändras [...]. (10)
Meløes
filosofi ber om och kräver beskrivningar av livet och
livsformen som vecklas ut i landskapet.
Det är svårt att riva
loss filosofins kvalitet från beskrivningarnas kvalitet. I
beskrivningarna ges
det akt på aktörens handlag och blick (kunnighet
som Meløe skulle
säga). Och den goda
beskrivningen nöjer sig inte bara med att vara tålmodig
och noggrann i den
beskrivning av den enskilda handlingen, det specifika
redskapet, som avtäcker
just detta stycke terräng som en plats. Den öppnar sig mot
och tydliggör
förbindelsen mellan den enskilda människans specifika
göromål här, just här,
och de större och största sammanhang detta göromål ingår
i: verksamheten,
samhällets ordningar och naturens betingelser och
växlingar.
Ändå
kan man resa vissa tvivel kring den roll Meløe ger
verksamheterna i sitt
tänkande kring platsen. Är det säkert att det
omvärldsförhållande som uppbärs
av en praktisk målinriktad handling, ger oss ett
privilegierat tillträde till
den ställning och betydelse omvärlden och platserna har
för oss och vår
existens? Är det tänkbart att denna blick för platsen och
dess roll i livet i
för hög grad är betingad av det produktiva och
målinriktade arbetslivet?
Jag
ska här vända mig till en text som erbjuder en helt annan
syn på människans
förhållande till sin omvärld: en modern klassiker i den
finlandssvenska
litteraturen: Tove
Janssons Sommarboken
(1972) . Därmed har vi
lämnat filosofin och begett oss över till
skönlitteraturen, men detta behöver
inte vara till men för den som vill tänka kring platser. I
Sommarboken befinner vi oss fortfarande i
ett kustlandskap långt
norr i världen, i Finska vikens skärgård, där Sophia, 6,
hennes farmor och far
tillbringar sommaren. (Modern är död.) Allt som sker i
denna berättelse sker på
ön eller på de omgivande öarna eller på havet. Och bara en
liten del av det som
sker i berättelsen rör sig kring praktiska göromål som kan
räknas som en del av
och ett deltagande i en verksamhet. Det mesta som sker i
berättelsen är sådant
som hör hemma utanför arbetets timmar; arbetet med att
sätta potatis i den oansenliga
potatisåkern är snarast ett undantag. Sophias far sitter
vanligen vid bordet
och arbetar, så hans aktivitet kan inte delta i och ge
form åt omvärlden. Hans
ansträngningar att få blomlökar från Holland att frodas på
ön utgör också ett
undantag.
Deltar
i omgivningarna gör däremot de två som berättelsen
koncentrerar sig kring:
Sophia och farmor. Den ena är för ung för att integreras i
den vuxnas
verksamhetet och förehavanden, den andra för gammal och
skröplig. (Hon är
oftast litet i obalans.) Så händelserna i berättelsen äger
rum utanför arbetets
krav och verksamheternas stränga ordningar. Här är det få
handlingar som tar
sikte på att få något uträttat.
Omvärlden och
dess platser kommer till synes på ledighetens betingelser.
Deras aktiva fritid
präglas av den stora åldersskillnaden mellan dem: Sophias
lätta, men oerfarna
och stundom ängsliga steg kontrasteras mot farmoderns
långsammare och mera stapplande
steg. Fritiden präglas av både trots och
ängslan, och av viljan att på trots utmana ängslan, eller
att hjälpa den andra
över hennes. Och av deras förmåga att röra sig djupare in
i omgivningens dolda
fickor: grottan man måste ta sig till genom urskogen och
vars ingång är för
trång för att farmor ska kunna komma in. Men Sophia kan
berätta för henne hur
det ser ut därinne: ”Det är grönt, berättade Sophia, och
sen luktar det ruttet
och det är hemskt vackert och längst in är det heligt för
där bor Gud till
exempel i en ask” (Jansson: 80). De kan också fantisera in
en främmande värld i
sin lilla fläck på jorden: de bygger ett litet Venedig i
en myrgrop, med
utgångspunkt i en bild av den italienska staden på ett
postkort.
Vilken
ordning kommer på det sättet till synes i omgivningarna,
under fritidens aktiva
timmar? Först fäster vi oss kanske vid den gräns havet sätter för vandringarna på ön, i det
att de två beger sig ner
till ”udden där berget sjönk i mörkare och mörkare
terrasser, varje steg ner
mot mörkret var kantat av en ljusgrön frans av sjögräs,
den svepte fram och
tillbaka med vattnets rörelser” (19). Vi lägger märke till
vilket centrum huset
skapar för rörelsen på ön, huset
som drar upp en inte alltför skarp gräns mellan ute och
inne, där man kan vara
trygg om natten i och med att dörren inte
är låst. (”Den är öppen, svarade hennes farmor. Den är
alltid öppen, du kan
sova alldeles lugnt.”(22).) Vi lägger märke till den gräns
havet och horisonten
drar upp, helhetsskapande,
rymdformande och rogivande:
”Varje
människa
som bor på en ö låter tid efter annan blicken glida över
horisonten. Hon ser de
kända hällarnas båglinjer och de sjömärken som alltid har
funnits på samma ställe
och hon blir styrkt i det lugna medvetandet om att sikten
är klar och allting
så som det ska vara” (103).
Innanför
detta stora landskapsrum finns ett rikt fågelliv som
Sophia och farmor följer uppmärksamt,
och en rikhaltig vegetation präglad av ölandskapets
speciella naturbetingelser:
”Sophia visste att mycket små öar i havet inte har jord
utan torv. Torven är
blandad med tång och sand och ovärderlig fågelspillning
och det är därför det
växer så bra mellan stenarna. Under några veckor varje år
blommar det ur
varenda spricka i berget och med mycket starkare färger än
någonstans i hela
landet. […] En liten ö […] sköter sig själv. Den dricker
snövatten och vårregn och
slutligen dagg och om torkan kommer väntar ön till nästa
sommar och gör sina
blommor då istället” (125).
Naturens
dynamiska ekvilibrium är som mest utsatt och skört i den
döda skog de kallar
spökskogen: ”Den hade format sig själv med långsam möda
och balansen mellan att
överleva och utplånas var så ömtålig att inte den minsta
förändring var
tänkbar. Att öppna en glänta eller åtskilja de hopsjunka
stammarna kunde föra
till spökskogens undergång. Kärrvattnet fick inte ledas
bort, ingenting fick
planteras bakom den täta skyddande muren” (23). För den
döda skogen är den
beskäftiga människan det största hotet mot balansen.
Liksom hon är det för
mossan: ”Det är bara bönder och sommargäster som går i
mossan. De vet inte, det
kan inte nog upprepas, att mossa är det mest ömtåliga som
finns. Man stiger där
en gång och mossan reser sig vid regn, den andra gången
reser den sig inte. Den
tredje gången man går över mossan är den död” (24).
Mossan
är alltså en plats att
låta bli att gå på
för Sophia och farmor: deras blick och uppmärksamhet
mot omgivningen leder
dem förbi den. I övrigt kommer många slags platser till
synes för dem, de
flesta av dem naturverk snarare än människoverk, och utan
namn och
väldefinierade funktioner. Berg, skog, myr, strandlinje: olika landskapsformationer blir till
platser i stunden: platser
där man kan lägga sig ner, klättra, fantisera. Också missödet kan uppenbara platser, som när
farmor har tappat sitt
garnityr någonstans ”mellan pionerna”, så att Sophia måste
dyka ”in under
trädgårdens blommande tak”. Under detta tak uppebarar sig
en annan värld: hon
kryper
”mellan de gröna stammarna,
härnere var det skönt och förbjudet, svart mjuk mark och
där låg tänderna, vita
och skära, en hel munfull av gamla tänder” (17-18).
Platserna
dyker upp för Sophia och farmor där dit fötterna,
utforskningsbehovet och
pratet för dem, och pratet följer fötterna och topografin,
men handlar ändå -
eller just därför - gärna om livets
stora frågor. I den mån vandringarna framvisar en ordning
i landskapet, är
denna ordning mera provisorisk, improviserad och
tillfällig än den som
konstitueras av verksamheter som kustfisket. Sophia och
farmot avtäcker en infallets
ordning. Världen förtonar sig
som en tummelplats där människorna bara är,
och tänker över vad det är att vara, i de ord och begrepp
de för stunden har
till hands.
Denna
infallets ordning när sig mera av leken än av det
produktiva arbetet. Och i
denna bok står leken nära konsten. Leken står utanför det
allvar som är inbyggt
i produktiva verksamheter, och som syftet tillför dem.
Leken har inte något
syfte som bekräftar dess mening. Ändå har leken sitt eget
allvar. Att underlåta
att ta leken på allvar är att förstöra den som lek. Lekens
allvar är förbundet
med lekens flöde och
med att man
överlämnar sig till den och följer med i de rörelser den
sätter i gungning.
I
detta förhållande till omvärlden finns det också en
intimitet, en känslighet
för intryck som framspringer ur det sätt på vilket kroppen
är infälld i rummet,
omsluten av omvärlden. I sitt arbete om perceptionens
fenomenologi tecknar Maurice
Merleau-Ponty en bild av hur
kroppen finns i rummet på samma sätt som hjärtat finns i
kroppen. Hos Jansson
vrids denna kroppens infälldhet i rummet till. I augusti,
när farmodern
förbereder sig på att lämna ön, tror hon att hon hör
ljudet av en båt som är på
väg långt ute till havs. ”Det
långsamma dunket passerade ön och fortsatte utåt,
pulsslagen av den gående
båten dunkade vidare, längre och längre bort och
tystnade aldrig” (187). Men
vad är det egentligen hon hör? Det är ljudet av sitt
eget hjärta hon hör, och
det når henne som långt utifrån: ”Så lustigt, sa
farmorn. Det är hjärtslag,
helt enkelt, det är ingen strömmingsbåt. Hon undrade
länge om hon skulle gå och
lägga sig eller stanna kvar, kanske stanna för en liten
stund” (187).
*
I detta stycke
reflektion över
platsen har jag arbetat med kontrasten mellan
verksamheternas och lekens blick
för platser; mellan den målinriktade handlingens ordningar
och infallets
ordning. Men strängt taget förstår vi människans
omvärldsförhållande illa om vi
etablerar ett konkurrensförhållande mellan dessa blickar.
Båda finns med i hur
omgivningarna blir synliga för oss. Eller de bör vara det.
Den som inte ser sig
själv i omgivningar som har form och gestalt utöver den form och gestalt våra
verksamheter ger dem, går miste
om erfarenheten av att blott och bart vara,
- här, omringad av hus, vegetation, öar och hav,
med platser som både kan
vara provisoriska och varaktiga, och med horisonten som
yttersta gräns.
Den som saknar
blick och respekt för allt det levande som finns med i
allt detta som bara är,
oberoende av dess nyttovärde för
oss, kommer kanske att gå över mossan den tredje gången så
den dör. Och omvänt:
den som inte i kustlandskapet ser den ordning som det
långa livet med båt och
fiskegarn har skapat, den verksamhet som har möjliggjort
och fortsättningsvis
möjliggör en mänsklig existens här, vet i en viktig
bemärkelse inte var hon är.
Detta är två blickar på världen som behöver varandra, och
vårt begrepp om
världen bör ta båda i beaktande.
Litteratur:
Jansson, Tove: Sommarboken.
Stockholm: Bonniers 2011 [1972].
Meløe, Jakob: ”Steder”. Hammarn 3/95.
Tromsø:
Nordnorsk kulturråd 1995.
Merleau-Ponty,
Maurice:
The
Phenomenology of Perception.
London: Routledge 2005 [1945].